Header Ads

Intervju - Kad umetnost profitira - članak www.poznati.rs

25.01.2015.god.
Svi znaju za problem plasmana umetnickog stvaralastva, ali znanje o tome nije dovoljno. Znanje bez delanja je sakato. Multimedijalna umetnica Snezana Sestovic Shelle, odlučnija je nego ikad da to promeni. Uz predstavljanje tematskih rucno izradjenih knjiga na posve neobican i originalan nacin.
Snežana Šestović je multimedijalna umetnica, rodjena 1976.godine u Šempetru pri Novoj Gorici a odrasla u Valjevu.

Kako si zakoračila u svet izrade knjiga?

Sve se desilo nekako spontano kako sve i biva u svetu umetnosti. U tom periodu mog života tragala sam za drugačijim vidom svog izražavanja a pri tom u tom vremenskom intervalu trebala sam otići na rodjendan jednog posebnog dečaka, sina moje prijateljice. Kako se radilo o detetu koje ima mnogo veća interesovanja za svet u kome živi tako je i poklon morao biti u skladu sa njegovim interesovanjima.
Tako je nastala moja prva knjiga. Nije bila dovoljno samo zamisao napraviti knjigu već sam morala nekoliko nedelja da izučavam svet dinosaurusa. Eto zahvaljujući jednom sjajnom detetu izrodila se i jedna sjajna ideja.


Koliko je ta ideja profitabilna?
Knjige nikad neizlaze iz mode. Zasigurno da to obezbedjuje profit. Jedini problem ručno izradjenih knjiga je što sama izrada dugo traje. Recimo štampanje donosi da za veoma kratko vreme vi dobijete tiraž koji poželite a za to vreme u ovakvom vidu izrade može se napraviti samo 1- 3 knjige. Na taj način su vam vezane ruke da uradite veće količine za kratak vremenski period ali to nosi svoju lepotu. Kupci knjiga znaju da su dobili nešto što pored toga što je zanimljivo i edukativno nosi i drugu težinu njihova impresija je da su dobili zapravo umetničko delo. Zbog takvih komentara i zadovoljstva meni sam dalji rad dolazi kao osveženje.

Problemi sa kojima se suočavaš?
Manje više da ih nazovem problemima, ustvari o čemu je reč. Dok izradjujem knjigu ja lično ne nailazim na poteškoće jer je to za jednog umetnika posao koji ima svoju lepotu i nije mi ništa tu strano, ali to nije dovoljno za uspeh. Sami umetnici su uvek imali problem plasmana svog dela na tržište. Um kreativnog stvaraoca funkcioniše na jedan sasvim drugačiji način od percepiranja sveta jednog menadžera, trgovca ili bilo kog čoveka koji se bavi novčanom transakcijom. Umetnici nemaju isto vidjenje novca kao ljudi koji su izvan sveta umetnosti. Jednom kreativcu je veoma lako da iskomponuje pesmu, naslika sliku, kao i naučniku da izmisli nov ingenijalni patent ali kada treba da svoje delo unovči tu nastaje problem.  Zato u ekonomski razvijenijim zemljama postoje profesije poput umetnički menadžment i ostale srodne profesije koje imaju za cilj plasman umetničkih dela. Kod nas to već nije slučaj umetnik je prepušten sebi ukoliko nije deo neke institucije. To je ono što meni lično malo stvara problem te sam primorana da se bukvalno na neke momente isključujem iz kreativnog vidjenja sveta i razmišljam poput menadžera. To je proces koji od mene lično iziskuje puno truda, to vam je onaj moment kada morate biti neko ko zapravo niste. Zahvaljujući tehnikama svetski priznatih vodećih kuća mnogo je lakše pristupiti celoj toj priči.

Kako doživljavaš svoju profesiju?
U zemlji poput Srbije moram priznati položaj umetnika je na najnižem nivou. Mi smo rasadnik genijalnih umova koji budu veoma priznati i zasijaju u svom punom sjaju uvek negde izvan granica naše zemlje. Umetnici svakako nemogu rešavati problem jedne zemlje ali su tu da ukazuju na odredjene problem, mogu biti vizionari a isto tako mogu biti dijagnostičari sadašnjosti.
Pored najezde perfidno marketinški razvijenih programa za ispiranje mozgova koji su jedan od glavnih aduta medija umetnicima nepreostaje ništa drugo nego da smisle kontra napad istima. Kako doskočiti instant kulturi u Srbiji a pri tom ostati u okvirima svog kvaliteta je već mudrost.
Umetnost i kultura su veoma važni za napredak jedne zemlje tako da svoj poziv doživljavam i kao neki vid prosvetarskog rada. Ponekad se osećam kao Mesija.

Tvoji planovi za budućnost?
Daleko od toga da nemam planove zapravo imam ih isuviše mnogo moj um nikad nije miran, ali nisam ni pobornik najavljivanja nečeg što još nije započeto. Ne znam kuda me futur 2 može povesti. Trenutno se bavim izradom knjiga koje su osobene, edukativne i kreativne. Tema ima pregršt jer život i svet je toliko zanimljiv i neistražen a pri tom ima i gomila informacija koje nisu objedinjene tako da za mene ima posla i preko glave. Zadovoljstvo mi je da radim nešto za čim sam dugo tragala.

Powered by Blogger.